Iga tootejuht seisab ühel hetkel silmitsi turundusalaste väljakutsetega. Kuidas jõuda klientideni? Kuidas tekitada huvi? Kuidas panna kliendid ostma ja kuidas kliente hoida? Õnneks enamikes ettevõtetes ei tegele tootejuht nende küsimustega üksi vaid on ümbritsetud turundusmeeskonnaga.
Suuremates ettevõtetes võib kõikehõlmava turundusstrateegia loomine olla üsna ajamahukas ja keeruline protsess, kuid see ei pea nii olema. Tõhusa turundusstrateegia loomiseks ei pea nädalate viisi pead murdma ja sadu koosolekuid tegema.

Turundusstrateegia on põhimõtete ja tegevuste kogumik, mille abil tahetakse saavutada tootele pandud müügi- ja turunduseesmärgid.
Nendes põhimõtetes ja tegevustes saab hakata kokku leppima, kui põhiküsimustele on vastused olemas. Need vastused aitavad kiirelt turundusstrateegia loomisega edasi liikuda või vähemalt alustada eksperimenteerimisega.
Kes on sinu kliendid?
Kogu sinu turundusstrateegia peab näitama, kuidas jõutakse konkreetsete inimesteni, kes võiksid olla sinu potentsiaalsed kliendid ja kuidas tekitatakse neis huvi pakutava vastu.
Hea turundusstrateegia põhineb hästi defineeritud kliendiprofiilil või turunišil. Väga hea klientide tundmine aitab teha paremaid otsuseid turunduskanalite ja -sõnumite osas. Eriti oluline on see uute toodete ja äriprojektide puhul, sest oma klientide ja turu mõistmine võimaldab turundusressursside kõige tõhusamat kasutust ajal, kus väheste ressurssidega on vaja saavutada häid tulemusi.
Milline on sinu pakkumine?
Pakkumine on sinu maagiline retsept, mis paneb inimesed sinu toodet ostma ja kasutama. Miks peaks klient just sinult ostma? Mida täpsemalt suudad luua pakkumise ümber oma kliendi tegelike soovide ja vajaduste, seda paremini ja mugavamalt see tema ellu sobib ning seda tõenäolisem on, et ta eelistab just seda, mida sina pakud ja mitte konkurente.
Tegelikkuses peaks olema iga pakkumine unikaalne ehk iga pakkumine oma eripäradega. Kui seda ei ole või seda klientide poolt ei tajuta, siis käib sõda hinna pärast või veel hullem – kedagi ei huvita. Suurepärase ning unikaalse pakkumise loomiseks pead tundma klienti ning oma konkurente. Kasuks tuleb ka mikro- ja makrotasandil turu tundmine ning trendidega kursis olemine.
Millised on sinu eesmärgid?
Eesmärgid annavad tootele suuna ning loovad tagasiside süsteemi, mille abil saab mõõta müügi- ja turundusstrateegia toimivust. Eesmärgid on vajalikud ka selleks, et kõik turundustegevused oleksid mõtestatud ning kogu energia suunatud sinna, kus kasu kõige suurem. Sea eesmärgid vastavalt oma toote müügietappidele (näiteks teadlikkusega seotud eesmärgid, klientideni jõudmisega seotud eesmärgid, ostu tegemise või tellimustega seotud eesmärgid ja lojaalsusega seotud eesmärgid).
Kuigi eesmärke võib olla mitu, on oluline leida see üks kõige olulisem, millel on suurim mõju kogu ärile ning ka teistele eesmärkidele. Lisaks tasub meeles pidada, et eesmärgid võivad ajas muutuda ning nende olulisust tulekski igal aasta uuesti hinnata.
Kui vastused küsimustele on olemas, siis on aeg hakata kokku panema plaani, kuidas nende klientideni jõuda, kuidas panna nad oma toodet kasutama ja kuidas hoida neid pikaaegsete klientidena. Sellest kujunebki lõpuks sinu toote turundusstrateegia, millest peab välja kasvama ka detailne taktikaline plaan. Allpool toodud tegevused ja ideed aitavadki sul selle plaaniga algust teha.

1. Postita iga päev sotsiaalmeediasse
Aktiivsus sinu kontol muudab postitused nähtavamaks suuremale hulgale inimestele.
2. Tagi koostööpartnereid ja kliente
Kasuta koostööpartnerite ja klientide võrgustikke sotsiaalmeedias, et jõuda veel suurema hulga inimesteni.
3. Kasuta hastage (#)
Üks lihtne moodus, kuidas sotsiaalmeediaplatvormile öelda, mis teemal sinu postitus on ning muuta see nähtavamaks.
4. Anna midagi tasuta ära või tee regulaarseid kingitusi
Kellele siis ei meeldiks tasuta midagi väärtuslikku saada? Aitab kaasa postituste jagamisele ning jälgijate arvu suurendamisele. Aga see peab tõesti väärtuslik olema ja sihtgrupile korda minema!
5. Ühine gruppidega, mis on seotud sinu tegevusvaldkonnaga
Räägi kaasa olulistel teemadel ja aita inimesi sotsiaalmeediagruppides. Aitab ehitada usaldusväärsust ja ning tekitada huvi.
6. Esita huvitavaid väljakutseid ja premeeri parimaid
Inimestele meeldivad huvitavad väljakutsed ja mõistatused. Kasuta seda!
7. Tööta koos suunamudijatega
Leia inimesed, kellel on tuhandeid jälgijaid, kes võiksid olla sinu potentsiaalsed kliendid. Kasuta seda, et levitada oma sõnumeid ja pakkumisi.
8. Paku väärtuslikke nippe ja soovitusi
Väärtuslikud nipid ja soovitused, mis muudavad inimeste elu lihtsamaks või huvitavamaks. Kui selle nipi või soovitusega saab uhkustada veel teiste ees, siis seda parem.
9. Paku inspiratsiooni
Vast kõige rohkem kasutatav strateegia ning ikka veel töötab. Kui seda originaalselt teha.
10. Meemid
Huumor läheb alati inimestele peale. Tuleb olla ettevaatlik, mille üle nalja heita ning mõelda ka sellele, kas ja kuidas see brändiga kokku läheb.
11. Videod
Video on atraktiivne. Kasuta kõiki video võimalusi, mida erinevad platvormid pakuvad.
12. Infograafikud
Visuaalne viis olulise info edastamiseks. Tõmbab tähelepanu ning kasutajatele huvitav vaadata.
13. Räägi oma klientidest
Kui tegutsed mõnes huvitavas valdkonnas ja sul on huvitavaid kliente, kellest tasub rääkida, siis kindlasti tee seda.
14. Koduleht ja SEO
Kodulehest saab alguse sinu digitaalne kohalolu ning kui seal leiduv sisu on otsingumootorite jaoks ka hästi optimeeritud, siis muutud digitaalses maailmas ka paremini leitavaks.
15. Blogimine
Enim levinud viis, kuidas veebiliiklust ja seega potentsiaalseid kliente oma kodulehele meelitada. Läbimõeldud blogimine aitab sul jõuda oma sihtgrupini ja kujundada professionaalset mainet oma valdkonnas.
16. Osale teiste blogides
Anna intervjuusid või kirjuta teiste blogides külalisena. Kommenteeri blogisid, mis tegutsevad valdkonnas, kus leidub ka sinu potentsiaalseid kliente.
17. Osale foorumites
Kui sinu tegevusvaldkonnas on mõni tuntud ja usaldusväärne foorum, siis võiksid kaaluda seal oma potentsiaalsete klientide abistamist ja olulise info jagamist.
18. Google My Business
Kui sinu pakkumine on seotud füüsilise asukohaga ning on teenusepõhine, siis Google teeb sinu äri nähtavaks miljonitele.
19. E-posti turundus
Potentsiaalsete klientide nimekiri, kes võiksid sinult osta on väärtus, mida paljud ei mõista. Kujuta ette olukorda, kus saaksid super pakkumise saata hetkega välja tuhandetele inimestele, kellest umbes 10% teevad ostu 1 või 2 päeva jooksul. Milline suurpärane viis kiire müügi tekitamiseks.
20. Eripakkumised
Tootega seotud eripakkumised sotsiaalmeedias, kodulehel või muudes kanalites.
21. Webinarid
Veebikoolitused ja arutelud teemadel, mis on sinu suhtgrupile väärtuslikud.
22. Referentsid
Kui pakud head toodet, millega sinu kliendid rahul on, siis kasuta rahulolevaid kliente enda turundamiseks ja usaldusväärsuse kasvatamiseks.
23. Video enda pakkumisest
Näita läbi video, mida sa pakud ja kuidas sa seda täpselt teed. Aitab luua suuremat usaldust ja huvi sinu toote vastu.
24. Jaga kogemusi
Sul või mõnel sinu kliendil on märkimisväärsed kogemused sihtgrupile olulistes küsimustes? Jaga neid.
25. Õppevideo
Kasuta videot selleks, et samm-sammult näidata, kuidas midagi teha.
26. Podcast
Sulle meeldib rääkida, aga ei taha või oska teha videosid? Alusta oma podcastiga.
27. Intervjuud koostööpartnerite ja klientidega
Intervjueeri oma kliente või koostööpartnereid. Kirjuta sellest artikkel, tee video või podcast.
28. Lase kodulehe külastajatel ise luua sisu
Las kasutajad jätavad sinna arvustusi, hinnanguid, artikleid, uudiseid, küsimusi jne.
29. Loo e-raamat
Loo lühike ja väärtuslik e-raamat, mis läheb sinu sihtgrupile korda. Kasuta seda, et koguda potentsiaalsete klientide e-maile ja tekitada huvi toote vastu ning kujundada mainet.
30. Mallid (templates)
Kas sa tead valemeid, mis aitaks sinu sihtgrupil oma eesmärke saavutada? Kas sul on teada samm-sammult mõni protsess, mis teeks sinu sihtgrupi elu lihtsamaks? Loo selle teadmise baasil lahendus, mis aitab sinu klientidel lihtsamini oma eesmärke saavutada.
31. Koostööprojektid teiste ettevõtetega
Kasuta teiste ettevõtete kliendibaasi ja jälgijaid, et jõuda uute klientideni. Tehke koos midagi, mis on kasulik mõlemale poolele.
32. Koostöö erialaliitudega
Erialaliidud toimivad võimendusena. Selle asemel, et keskenduda turult ükshaaval klientide noppimisele tee koostööd erialaliitudega, kes levitavad sinu pakkumist oma liikmete hulgas. See koostöö peab olema kasulik mõlemale osapoolele.
33. Aita mõjukaid inimesi
Mõjukatel inimeste on tavaliselt ka suur tutvusringkond. Kui sinu abi või pakkumine on huvitav, siis võid jõuda nii väga tuntud ja prominentsete inimesteni.
34. Aita ajakirjanikke, kes kirjutavad sinu tegevusvaldkonnast
Kas poleks hea, kui ajakirjandus kirjutaks regulaarselt sinu tootest või valdkonnast? Võida ajakirjanikud enda poole ning aita neil teha paremaid lugusid. Nii võib juhtuda, et ka sinu toodet mainitakse ajakirjanduses keskmisest enam ja seda positiivses mõttes.
35. Aita/turunda oma praeguseid kliente
Kas saad oma klientide heaks teha midagi veel peale toote pakkumise? Aita neil jõuda uute klientideni või paku väärtuslikku informatsiooni. See võib viia vastuteeneni, mis aitab ka sinul uute klientideni jõuda.
36. Esita kandidatuur mõnele auhinnale
Auhinnad tekitavad suuremat usaldust ning kujundavad mainet. See omakorda mõjutab klientide otsustusprotsesse ning suurendab tõenäosust, et valitakse just sinu pakkumine.
37. Muuda töötajad oma toote ja brändi fännideks
Sealt peakski alustama! Iga töötaja võib olla omaette turunduskanal läbi mille on võimalik jõuda sadade või tuhandete inimesteni ning seda pidevalt ja regulaarselt.
38. Tasuta kursused või üritused
Koolita oma sihtgruppi milleski olulises või korralda paar korda aastas sihtgrupile põnev üritus.
39. Osale valdkonna üritustel
Kas sinu tegevusvaldkonnas toimub tähtsaid üritusi, kus osalevad nii kliendid kui ka konkurendid? Võta neist kindlasti osa! Loo kontakte ning võimalusel astu ka ise lavale.
40. Paku tasuta näidiseid
Aita potentsiaalsetel klientidel veenduda, et nad teevad õige otsuse pakkudes neile tootenäidiseid.
41. Heategevus
Leia enda väärtuste ja põhimõtetega kokkusobiv heategevuslik eesmärk. Aita kogukonda või toeta konkreetseid inimesi ja organisatsioone.
42. Kasuta oma tutvusringkonda
Kas sinu tutvusringkonnas võib olla inimesi, kes omavad kasulikke tutvusi? Äkki on paljud sinu sõbrad, tuttavad ja perekonnaliikmed valmis sulle jagama just sellist toetust, mida hetkel vajad? Tasub ainult küsida.
43. Korralda regulaarseid kohvihommikuid
See on suurepärane võimalus regulaarselt kohtuda uute põnevate inimestega, kellest võiksid saada sinu järgmised kliendid. Lisaks võivad nad jagada oma kogemusi kohvihommikutest enda tutvusringkonnas.
44. Osale valdkonnaga seotud messidel
Kui sinu valdkonnas toimuvad suure külastatavusega messid, siis kindlasti peaksid seal kohal olema ja kontakte looma.
45. Korralda uuringuid ja jaga tulemusi
Uuri teemasid ja valdkondi, mis pakuvad huvi ka sinu sihtgrupile.
46. Proovi kätt geriljaturunduses (Guerrilla marketing)
Kui sul on julgust ja loovust, siis proovi teistmoodi turundust.
47. Valdkondlikud uudised
Kas sinu tegevusvaldkonnas toimub pidevalt midagi põnevat ja see huvitab ka sinu sihtgruppi? Hakka selle kohta infot jagama.
48. Kaasa eksperdid
Kui endal pole piisavalt aega ega konkreetseid teadmisi, siis kaasa eksperdid, kes jagavad oma teadmisi ja kogemusi sinu sihtgrupile. Ekspertide kaasamine aitab kasvatada ka usaldusväärsust.
49. Kasuta PR kunsti
Oled hea suhtleja ning oskad kasutada sõnumeid ja kanaleid strateegiliselt? Mõtle loovalt ning hakka sepitsema.
50. Juhtumiuuring (Case-study)
Kui sul on varasemaid kogemusi oma toote või teenuse pakkumisega, mis on läinud üle ootuste hästi, siis jaga seda ka oma sihtgrupiga. Pane selle põhjal kokku case-study (juhtumiuuring). Ka teised võivad sellest õppida.
Turundusstrateegia koostamisel ole konkreetne ja realistlik. Ära hammusta kohe liiga suurt tükki. Keskendu esialgu ainult nendele tegevustele ja ideedele, millest võib tulla kõige kiiremini kõige suurem kasu.
Kui tunned oma kliente, siis on ka otsuste tegemine lihtsam. Kui eesmärgid on selged, siis prioriteedid annavad endast märku. Nüüd hoolitse vaid selle eest, et sinu pakkumine läheks kliendile korda ning oleks hästi sõnastatud.
Mida jätta meelde?
Defineeri oma klient (loo kliendiprofiil)
Loo kliendile atraktiivne pakkumine
Pane paika eesmärgid, kuhu tahad jõuda
Eksperimenteeri ja alusta väikeste sammudega
Ole oma plaanides konkreetne ja realistlik