Tootejuhid kujundavad toote visiooni ning panevad paika toote edu standardi. Seejärel koondavad tootemeeskonna ümber selle visiooni, et tuua see reaalsusesse. Selleks defineerivad tootejuhid kasutajate ootused/vajadused, loovad toote arendusplaani ning panevad kokku toote ärimudeli.

Tootejuhid ühendavad disainerid, arendajad, turundajad, müügi ja klienditoe ühtseks meeskonnaks, kelle ülesandeks on tagada toote edu.
Päris palju vastutusrikast tööd, eks? Seepärast peetakse ka tootejuhi rolli üsna sarnaseks ettevõtte tegevjuhi rollile, kuid seda tootetasandil.
Tootejuhtimise kuldaeg tehnoloogia valdkonnas
Huvi tootejuhtimise rolli vastu viimase 10 aasta jooksul globaalselt näitab kasvutrendi. Maailma suurimad ja väärtuslikumad tehnoloogiaettevõtted nagu näiteks Facebook, Amazon, Google, Apple, Adobe (kõik tehnoloogiaettevõtted) pakuvad tööd tootejuhtide armeele ning kuna tootejuhtimist enamikes ülikoolides veel ei õpetata, siis võib öelda, et samad ettevõtted on kujundamas ka moodsa tootejuhtimise nägu.
Lisaks veel tehnoloogia kiire areng, digitaalne transformatsioon, üha tihedamaks muutuv konkurents, kasutajate suurenenud ootused, andmete osatähtsuse kasv strateegiliste otsuste tegemisel ning suurenenud fookus kliendile ja disainile koos tarkvara arendusmetoodikate evolutsiooniga on muutnud tootejuhtimise niivõrd nõutud rolliks just tehnoloogiaettevõtetes.
Miks on tootejuhti vaja?
On selge, et enamike tehnoloogiliste lahenduste loomiseks on kindlasti vaja disainereid ja arendajaid. Disainereid on vaja selleks, et mõista ja disainida inimese ning tehnoloogia vahelist interaktsiooni ehk kogemust. Arendajaid on vaja selleks, et kirjutada koodi ehk toota päris toode.
Siiski ei piisa ainult arendajatest ja disaineritest, et luua suurepärast toodet. Vaja on veel kedagi, kes neid valdkondi ühendaks, hoolitseks sisendite eest ning suudaks hallata nende omavahelisi konflikte. Kui seda ühendavat rolli ei oleks, siis on suur oht möödarääkimisteks, vaidlusteks ja peata olekuks. Tootejuht vaatab tootele valdkondade üleselt ning hoolitseb selle eest, et kõik tootega seotud osapooled oleksid ühel lainel.

Kuna tootega seotud äri ei seisne ainult disainis ja arenduses, siis tootejuht toob meeskonda kliendi vajadused, prioriteedid, ärilise vaate ning ühendab tootega turunduse, müügi ja klienditoe.
Tootejuhi rolli on sageli seostatud või segamini aetud toote omaniku rolliga, eriti tehnoloogiaettevõtetes. Kuigi neid peetakse tihti samaks, on siiski tegemist täiesti erinevate rollidega, kus mõlemal on oma vastutusvaldkonnad ja tööülesanded. Tootejuht vaatab ja juhib tootega seotud tegevusi kõige kõrgemal tasemel, kuid toote omanik keskendub tootearendusele ja arendusmeeskonnale. 280Group globaalses uuringus leiti, et ettevõtetes, kus kasutatakse agiilseid arendusmetoodikaid, tegeleb ca. 70% tootejuhtidest ka toote omaniku tööülesannetega. Samamoodi leidub organisatsioone, kus võtmemängijaks on hoopis toote omanik, kes tegeleb ka tootejuhi tööülesannetega. Seega paljudes tehnoloogiaettevõtetes tegutsevad tootejuht või toote omanik mitmel rindel.
Tootejuhi oskused
Võrreldes klassikalise tootejuhtimisega, mis on ajalooliselt rohkem olnud seotud turundusliku funktsiooniga, on tootejuhtimine tehnoloogiavaldkonnas väga tihedalt seotud disaini ja tootearendusega. Head tootejuhti tehnoloogiavaldkonnas iseloomustavad laiapõhjalised teadmised ärijuhtimisest, tehnoloogiast ja kasutuskogemusest. Vähemalt 1 või 2 valdkonda 3-st peaks olema kaetud. Üldiselt peab tootejuht veel valdama teisigi oskusi, kuid need 3 oskust on tehnoloogiettevõtte vaatenurgast üliolulised – eriti juhtidel, kus tootejuht peab tegutsema ka toote omaniku ülesannetes.
Suurepäraste tehnoloogiliste toodete loomisel (eriti SaaS valdkonnas) mängib võtmerolli kasutuskogemus. Kasutajateekond ning toote kasutamise mugavus koos seda saatva visuaalse disaini ja loogikaga on üks suur süsteem, millel on ülimalt suur mõju arendusele, müügile ja klienditoele. Sellega õnnestumine võimaldab tõhusamat arendust, aitab kaasa toote müügile ning vähendab koormust klienditoele. Tootejuhi peamine ülesanne on hoolitseda korraliku sisendi eest, millega disainimeeskond töötab ning aidata kaasa disaini ja arenduse omavahelisele koostööle.
Tootejuhid peavad mõistma tehnoloogiat, millel nende äri põhineb. See ei tähenda, et tootejuhid peavad oskama kirjutada koodi või mõistma keerulisi tehnilisi lahendusi. Pigem on oluline see, et oleks baasarusaam tehnoloogia kasutamisest ja võimekusest. Vastasel juhul on äärmiselt keeruline defineerida mida ja millal tuleb arendada, sest tootejuhil ei ole aimugi pingutusest, mis ühe või teise ideega kaasneb. Eriti oluline on see agiilses maailmas, kus tootejuht suhtleb arendajatega igapäevaselt ja ühtne arusaam baasasjadest on tõhususe mõttes ülioluline. Kokkuvõttes on tehnoloogia tundmine oluline õigete otsuste tegemiseks.
Iga toote ümber on tegelikult äri, mis koosneb suurel hulgal erinevatest tegevustest ja jõupingutustest, et teenida toote müügist kasumit. Tootejuht on selle äri juht ning tegevuste koordineerija.

Tootejuhi kõige olulisem ülesanne on tagada kasumlik ning konkurentsivõimeline toode.
See omakorda tähendab, et tootejuht peab olema suurepäraste organisatoorsete võimetega ning inspireeriv eestvedaja. Tootejuhi töö eeldab pidevat suhtlust nii organisatsioonisiseste kui ka väliste partneritega. Lisaks peab tootejuht suutma koordineerida erinevate osakondade omavahelist koostööd vastavalt seatud eesmärkidele ning tagama plaanidest kinnipidamise.
Millised on tootejuhi peamised tööülesanded?
Tootejuhi tööülesanded tehnoloogiaettevõttes võivad varieeruda olenevalt sellest, kas tegemist on tarkvaraliste või riistvaraliste toodetega (või mõlemad koos). Lisaks on tööülesanded mõjutatud toote elutsüklist ning organisatsioonikulutuurist. Silmas peab pidama ka seda, et suuremates ettevõtetes on toode tavaliselt jagatud erinevateks osadeks ning iga osa eest vastutab eraldi tootejuht või eksisteerib ettevõttes tootejuhi ning toote omaniku duo. Olenemata tootest, organisatsioonist või toote elutsüklist saab siiski välja tuua üldisemad vastutusvaldkonnad ja tööülesanded.
Kliendivajaduste ja -ootuste defineerimine
Tooteid tuuakse turule enamasti ikka selleks, et lahendada mõnda probleemi. Tootejuht peab seda probleemi mõistma ning selleks tuleb oma toote sihtgruppe uurida. Oluline on iseseisev analüüsivõime ning tegeliku olukorra lahtimõtestamine. Täielik ausus ja läbipaistvus nii klientide kui enda mõtete osas on ülivajalik.
Konkurentsi- ja turusituatsiooni analüüsimine
Väga harva leiab tootejuht end olukorrast, kus tootel puudub konkurents. Isegi kui seda veel ei ole, siis see tõenäoliselt tekib kohe, kui loodav toode kujuneb edulooks. Kuigi konkurendid ei peaks olema tootejuhi igapäeva fookuses, on siiski väga kasulik olla nende toimetamistega kursis. Lisaks on veel oluline ümbritseva ökosüsteemi trendide jälgimine ning makromajanduslik olukord koos poliitika ja seadusandlusega.
Tootevisiooni loomine koos strateegia ja ärimudeliga
Tootejuhi enda nägemus tootest koos kliendi ootuste ja ümbritseva keskkonna lahtimõtestamisega peaks olema juba piisav, et tekiks loogiline arusaadav visioon tootest, mida võib hakata testima ja arendama. Tootejuhi ülesanne siinkohal on siduda see visioon esmase strateegia ja ärimudeliga, mis peaks andma ülevaate ka tegevusplaanist, põhimõtetest ja finantsprognoosidest.
Toote disain ja loogika
Toote disain hõlmab endas nii toote visuaalset väljanägemist kui ka arhitektuuri ja loogikat, kuidas kasutaja liigub ja toodet kasutab (kasutuskogemus). Disain loob sisendi ja vundamendi arenduseks. Tootejuhi ülesanne on anda disaineritele sisend ning veenduda, et disain toetab toote eesmärke, põhimõtteid ja strateegiat. Lisaks tuleb tootejuhil veenduda, et disainifaasis toimuks koostöö arendusmeeskonnaga disaini keerukuse üle. Olenevalt ärist, strateegiast ja ajaraamistikust tasub loodud disainilahendusi kasutajate peal testida, et saada tagasisidet ka pärismaailmast.
Tootearendus
Reaalse toote loomine on märgilise tähtsusega hetk, sest kõik senised mõtted ja plaanid hakkavad teostuma. Tootejuht ei pea teadma kõiki keerulisi tehnilisi nüansse, mida tootearenduses kasutatakse, kuid tootejuhil peaks olema baasarusaamad tehnoloogiatest, millega arendusmeeskond töötab ja nende töökorraldusest. Tootejuhi peamine ülesanne on prioritiseerida mida ja millal arendatakse ning veenduda arenduse kvaliteedis.
Toote turundus ja müük
Selleks, et äri jääks püsima, on vaja toodet müüa. Selleks, et klientideni jõuda, on vaja turundust. Selleks, et kliendiprobleemid leiaksid kiire lahenduse, on vaja kliendituge. Uue toote turule toomine on kogu meeskonnale suur võit ning lisaks kõigele eelnevale tuleb tootejuhil teha tihedat koostööd müügi, turunduse ja klienditoega. Tootejuhi ülesanne on veenduda, et kõik osapooled räägiksid ühte keelt ja info liiguks. Tootejuhi kõige vastutusrikkam ülesanne on muidugi seotud koos müügi ja turundusega plaanide tegemise ja nende elluviimisega.
Protsesside disain
Võib väita, et protsessid on äritegevuse vereringe, sest protsessid liigutavad informatsiooni ja tegevusi inimeste ning süsteemide vahel. Kui seda ei juhtuks, siis tulemuseks on katastroofiline kliendikogemus, mis lõpuks suretab tootega seotud äri. Tootejuhi ülesanne on kaardistada ja mõista neid inimeste ja süsteemide vahelisi seoseid või aitama seda teha inimesel, kes vastutab organisatsioonisiseste protsesside eest. Tootejuht peab aru saama ja disainima koos meeskonnaga parima võimaliku loogika inimeste ja süsteemide vahel, et informatsioon liiguks vabalt ja äriga seotud tegevused oleksid tõhusad ja toetaksid parimat kliendikogemust.
Mõõdikute jälgimine ja optimeerimine
Lõpuks on vaja kogu loodud süsteemi ja väärtusahelat jälgida, optimeerida ning edasi arendada. Tootejuhi tähtsaim ülesanne on paika panna ja jälgida kõige olulisemaid numbrilisi näitajaid, mis annavad ülevaate äri hetkeolukorrast. Tootejuht peab teadma kas ja millise tempoga eesmärkidele lähenetakse, kus on probleemid või pudelikaelad. Vastavalt mõõdikutele tekivad tootejuhi lauale uued prioriteedid ja tegevused, mida meeskonnaga arutada ning lahendada.
Tootejuht on eestvedaja
Tootejuht on ennekõike eestvedaja, kes juhib tootega seotud tegevusi ja protsesse. Tootejuht töötab koos tootemeeskonnaga, mitte üksi. Tootejuht on nagu liim, mis hoiab tootega seotud osapooli koos ning pakub tuge ja toetust seal, kus vaja, et teised meeskonna liikmed saaksid oma tööd teha parimal võimalikul moel.
Tugev ja inspireeriv eestvedamine on siinkohal ülioluline, sest reeglina ei ole tootejuhi positsioon seotud otseselt inimeste juhtimisega. Tootejuht peab oma tegevustes suutma mõjutada ja teha koostööd osapooltega, kellel tegelikult ei ole kohustust tootejuhile järgneda. Seega peab tootejuht suutma võtta liidrirolli, mis ei põhine tiitlil vaid koostöö edendamisel ja asjatundlikkusel.
Kokkuvõte
Huvi tootejuhtimise rolli vastu viimase 10 aasta jooksul globaalselt näitab kasvutrendi. Maailma suurimad ja väärtuslikumad tehnoloogiaettevõtted nagu näiteks Facebook, Amazon, Google, Apple, Adobe (kõik tehnoloogiaettevõtted) pakuvad tööd tootejuhtide armeele.

Tootejuhtimise populaarsuse ja tootejuhtide nõudluse kasvu taga on tehnoloogia kiire areng, digitaalne transformatsioon, üha tihedamaks muutuv konkurents, kasutajate suurenenud ootused, andmete osatähtsuse kasv strateegiliste otsuste tegemisel ning suurenenud fookus kliendile ja disainile koos tarkvara arendusmetoodikate evolutsiooniga. Organisatsioonid tehnoloogia valdkonnas vajavad ja otsivad eestvedajaid, kes aitaksid neil selles kiirelt muutuvad maailmas konkurentsis püsida ja edu saavutada.
Võrreldes klassikalise tootejuhtimisega, mis on ajalooliselt rohkem olnud seotud turundusliku funktsiooniga, on tootejuhtimine tehnoloogiavaldkonnas väga tihedalt seotud disaini ja tootearendusega. Head tootejuhti tehnoloogiavaldkonnas iseloomustavad laiapõhjalised teadmised ärijuhtimisest, tehnoloogiast ja kasutuskogemusest. Vähemalt 1 või 2 valdkonda 3-st peaks olema kaetud. Üldiselt peab tootejuht veel valdama teisigi oskusi, kuid need 3 oskust on tehnoloogiettevõtte vaatenurgast üliolulised – eriti juhtidel, kus tootejuht peab tegutsema ka toote omaniku ülesannetes.
Suurepäraste toodete loomiseks ei piisa ainult disaineritest ja arendajatest. Vaja on veel kedagi, kes neid valdkondi ühendaks, hoolitseks sisendite eest ning suudaks hallata nende omavahelisi konflikte. Kui seda ühendavat rolli ei oleks, siis on suur oht möödarääkimisteks, vaidlusteks ja peata olekuks. Tootejuht vaatab tootele valdkondade üleselt ning hoolitseb selle eest, et kõik tootega seotud osapooled oleksid ühel lainel.
Kuna tootega seotud äri ei seisne ainult disainis ja arenduses, siis tootejuht toob meeskonda kliendi vajadused, prioriteedid, ärilise vaate ning ühendab tootega turunduse, müügi ja klienditoe.
Olenemata tootest, organisatsioonist või toote elutsüklist saab välja tuua kõiki tootejuhte puudutavad tööülesanded:
- Kliendivajaduste ja -ootuste defineerimine
- Konkurentsi- ja turusituatsiooni analüüsimine
- Tootevisiooni loomine koos strateegia ja ärimudeliga
- Toote disain ja loogika
- Tootearendus
- Toote turundus ja müük
- Protsesside disain
- Mõõdikute jälgimine ja optimeerimine
Tugev ja inspireeriv eestvedamine on ülioluline, sest reeglina ei ole tootejuhi positsioon seotud otseselt inimeste juhtimisega. Tootejuht peab oma tegevustes suutma mõjutada ja teha koostööd osapooltega, kellel tegelikult ei ole kohustust tootejuhile järgneda. Seega peab tootejuht suutma võtta liidrirolli, mis ei põhine tiitlil vaid koostöö edendamisel ja asjatundlikkusel.