Sellest artiklist saad teada:
Kõik, kes on tootejuhtimise maailmaga tuttavad, on kindlasti kuulnud nii tootejuhist kui ka toote omanikust. Mõlemad on üsna levinud ning vahel kasutatakse neid isegi sünonüümidena. Nende rollide kasutamine sõltub organisatsiooni struktuurist ja valdkonnast, toote eesmärkidest, tootearendusmetoodikate kasutamisest ning inimeste oskustest ja teadmistest meeskonnas. Need on vaid mõned näited.
Kuigi need rollid peaksid tegelikult olema selgete erinevustega, leidub organisatsioone, kus tootejuht tegeleb ülesannetega, mis peaksid olema toote omaniku kanda. Näiteks 280Group globaalses uuringus leiti, et ettevõtetes, kus kasutatakse agiilseid arendusmetoodikaid, tegeleb ca. 70% tootejuhtidest ka toote omaniku tööülesannetega. Samamoodi leidub organisatsioone, kus võtmemängijaks on hoopis toote omanik, kes tegeleb ka tootejuhi tööülesannetega. Olenemata sellest, kas tegemist on tootejuhi või toote omanikuga, on neil põhieesmärk tegelikult sama.

Nii tootejuhi kui ka toote omaniku peamine eesmärk on luua ja arendada konkurentsivõimelisi tooteid, mida kliendid tahavad ja vajavad.
Väiksemates ettevõtetes leidub reeglina vaid üks nendest rollidest, kuid suuremates ettevõtetes võib kohata mõlemaid – sel juhul on ka vastutus ja ülesanded selgelt jaotatud. Toote omanikke leiab tavaliselt ainult tehnoloogiaettevõtetes, kuid tootejuhi positsioonid on levinud palju laiemalt – erinevate ärivaldkondade ja -sektorite üleselt.
Vastutus ja fookus
Võrreldes tootejuhi ja toote omaniku detailseid tööülesandeid, leidub seal kindlasti ka kattuvusi, kuid üldise vastutuse ja fookuse osas on selged erinevused.
Kuigi suures pildis on tootejuhil ja toote omanikult täiesti eraldiseisvad vastutusvaldkonnad, peetakse neid tihti üheks ja samaks. Oma panuse sellesse on kindlasti andnud Scrum arendusmetoodika populaarsuse kasv kogu maailmas. Toote omanik on üks olulisemaid rolle scrum arendusmetoodika rakendamisel ning tänu scrum-i populaarsuse kasvule kuuleme ka toote omanikust üha rohkem.
Kuna toote omanik mängib samuti toote arengus üliolulist rolli, siis võidaksegi neid rolle segamini ajada või isegi samaks pidada. Tootejuhtimine on aga välja kasvanud hoopis turundusest ja brändijuhtimisest. Seega on mõlemal rollil täiesti oma ajalugu ja selge fookus.
Mida teeb tootejuht?
Tootejuht kujundab toote visiooni ning paneb paika toote edu standardi. Seejärel koondab tootemeeskonna ümber selle visiooni, et tuua see reaalsusesse. Selleks defineerib tootejuht kasutajate ootused/vajadused ning paneb kokku toote ärimudeli koos strateegilise plaaniga.

Tootejuhi ülesanne on veenduda, et tootemeeskond teeb õigeid asju. Tootejuht planeerib ja mõtleb strateegilisel tasandil mida ja miks teha.
Tootejuht on inimene, kes juhib tootega seotud tegevusi ja strateegiat kõige kõrgemal tasemel. Tootejuht on nagu liim, mis hoiab kogu tootega seotud masinavärki koos ja liikumas. Tootejuhi kätte koondub info turust, klientidest, tootearendusest, turundusest, müügist ja finantsidest. Tootejuhi ülesanne on selle info põhjal arendada edasi toote visiooni ja näidata suunda, tagada info liikumine kõigi osapoolte vahel ning veenduda, et plaanid teostuvad ja võetud eesmärgid saavutatakse.
Mida teeb toote omanik?
Toote omanik on osa arendusmeeskonnast ning kõrgema taseme otsustajate üks kõige lähedasemaid liitlasi. Toote omanik keskendub toote arendusele ning organisatsioonisisestele arendusprotsessidele, mis on vajalikud selleks, et saavutada toote eesmärgid.

Toote omaniku ülesanne on veenduda, et arendusmeeskond teeb asju õigesti. Toote omanik mõtleb ja planeerib arenduse tasandil mida ja kuidas teha.
Toote omanik vastutab selle eest, et arendusülesanded oleksid selged ja arendusmeeskond saaks oma tööd teha. Toote omanik paneb paika arenduse eesmärgid ning vastutab toote backlogi eest. Lisaks tuleb veenduda, et arendusmeeskonna töö oleks sünkroonis kõrgema taseme plaanidega ja prioriteedid selged.
Kas on vaja mõlemat?
Selleks, et täpselt aru saada, kas organisatsioonis on vaja mõlemat rolli, peab detailsemalt vaatama mõlema tööülesandeid. Kuigi toootejuht paneb paika, mida ja miks on vaja teha ja toote omanik aitab arendusmeeskonnal neid asju ka reaalselt ellu viia, on neil siiski ka kattuvaid tööülesandeid. Kui organisatsioonis on ainult üks roll, siis võtab ta endale vajadusel ka teise vastutusvaldkonda kuuluvad ülesanded.
Suures plaanis on tootejuhi ja/või toote omaniku kasutamine ressursside küsimus ning sõltub väga palju organisatsiooni struktuurist ja võimalustest, oskustest/teadmistest meeskonnas ning toote eesmärkidest. Organisatsioonid ja tooted, mis on oma arengu esimestes etappides, saavad suurema tõenäosusega hakkama vaid ühe rolliga, mis katab kõik vajalikud ülesanded.

Organisatsioonides, kus toode on muutunud kompleksemaks ja strateegilised väljakutsed suuremaks, on mõistlik kasutada mõlemat rolli.
Kui organisatsioon on kasvanud piisavalt suureks ja toode muutunud kompleksemaks, siis tuleb hakata mõtlema mõlema rolli peale. Vastasel juhul võib see viia järgmiste probleemideni:
- Töökoormus ühele inimesele kasvab liiga suureks ning seetõttu ei suudeta keskenduda enam olulisele vaid tegeletakse ainult tulekahjude kustutamisega.
- Strateegilised teemad ja probleemid jäävad tahaplaanile, mistõttu jääb kogu fookus lühiajaliseks ning see seab ohtu kogu toote visiooni ja pikaajalised eesmärgid.
- Suurenenud töökoormuse tõttu tekib ka tootejuhil või toote omanikul läbipõlemise oht, mis võib mõjutada kogu toote arengut ja kiirust.
Kui organisatsioon on kasvanud piisavalt suureks ja toode muutunud kompleksemaks, siis tuleb hakata mõtlema mõlema rolli peale. Vastasel juhul võib see viia järgmiste probleemideni:
- Töökoormus ühele inimesele kasvab liiga suureks ning seetõttu ei suudeta keskenduda enam olulisele vaid tegeletakse ainult tulekahjude kustutamisega.
- Strateegilised teemad ja probleemid jäävad tahaplaanile, mistõttu jääb kogu fookus lühiajaliseks ning see seab ohtu kogu toote visiooni ja pikaajalised eesmärgid.
- Suurenenud töökoormuse tõttu tekib ka tootejuhil või toote omanikul läbipõlemise oht, mis võib mõjutada kogu toote arengut ja kiirust.
Seega on äärmiselt oluline, et organisatsiooni juhtkonnal oleks tervikpilt tootega seotud strateegilistest ning taktikalistest ülesannetest, et õigel ajal toimuks rollide jaotumine tootejuhiks ja toote omanikuks. Seda õiget hetke aitab tabada juhtkonna tihe koostöö praeguse tootejuhi või toote omanikuga, mille käigus peab toimuma ka pidev arutelu ressursside ja suurimate väljakutsete üle toote igas elutsüklis.
Kokkuvõte
Nii tootejuhi kui ka toote omaniku peamine eesmärk on luua ja arendada konkurentsivõimelisi tooteid, mida kliendid tahavad ja vajavad.
Mõlemad rollid on üsna levinud ning vahel kasutatakse neid isegi sünonüümidena. Nende rollide kasutamine sõltub organisatsiooni struktuurist ja valdkonnast, toote eesmärkidest, tootearendusmetoodvikate kasutamisest ning inimeste oskustest ja teadmistest meeskonnas. Need on vaid mõned näited.
Võrreldes tootejuhi ja toote omaniku detailseid tööülesandeid, leidub seal kindlasti ka kattuvusi, kuid üldise vastutuse ja fookuse osas on selged erinevused.
Kuna toote omanik mängib samuti toote arengus üliolulist rolli, siis võidaksegi neid rolle segamini ajada või isegi samaks pidada. Tootejuhtimine on aga välja kasvanud hoopis turundusest ja brändijuhtimisest. Seega on mõlemal rollil täiesti oma ajalugu ja selge fookus.
Toote omanikke leiab tavaliselt ainult tehnoloogiaettevõtetes, kuid tootejuhi positsioonid on levinud palju laiemalt – erinevate ärivaldkondade ja -sektorite üleselt.
Tootejuht on inimene, kes juhib tootega seotud tegevusi ja strateegiat kõige kõrgemal tasemel. Tootejuht kujundab toote visiooni ning paneb paika toote edu standardi. Seejärel koondab tootemeeskonna ümber selle visiooni, et tuua see reaalsusesse.
Tootejuhi ülesanne on veenduda, et tootemeeskond teeb õigeid asju. Tootejuht planeerib ja mõtleb strateegilisel tasandil mida ja miks teha.
Toote omanik keskendub toote arendusele ning organisatsioonisisestele arendusprotsessidele, mis on vajalikud selleks, et saavutada toote eesmärgid. Toote omanik vastutab selle eest, et arendusmeeskonna töö oleks sünkroonis kõrgema taseme plaanidega ja prioriteedid selged.
Toote omaniku ülesanne on veenduda, et tootemeeskond teeb asju õigesti. Toote omanik mõtleb ja planeerib arenduse tasandil mida ja kuidas teha.
Kuigi toootejuht paneb paika, mida ja miks on vaja teha ja toote omanik aitab arendusmeeskonnal neid asju ka reaalselt ellu viia, on neil siiski ka kattuvaid tööülesandeid. Kui organisatsioonis on ainult üks roll, siis võtab ta endale vajadusel ka teise vastutusvaldkonda kuuluvad ülesanded.
Suures plaanis on tootejuhi ja/või toote omaniku kasutamine ressursside küsimus ning sõltub väga palju organisatsiooni struktuurist ja võimalustest, oskustest/teadmistest meeskonnas ning toote eesmärkidest. Organisatsioonid ja tooted, mis on oma arengu esimestes etappides, saavad suurema tõenäosusega hakkama vaid ühe rolliga, mis katab kõik vajalikud ülesanded.
Organisatsioonides, kus toode on muutunud kompleksemaks ja strateegilised väljakutsed suuremaks, on mõistlik kasutada mõlemat rolli – kui seda ei tehta õigel ajal, siis see võib viia järgmiste probleemideni:
- Töökoormus ühele inimesele kasvab liiga suureks ning seetõttu ei suudeta keskenduda enam olulisele vaid tegeletakse ainult tulekahjude kustutamisega.
- Strateegilised teemad ja probleemid jäävad tahaplaanile, mistõttu jääb kogu fookus lühiajaliseks ning see seab ohtu kogu toote visiooni ja pikaajalised eesmärgid.
- Suurenenud töökoormuse tõttu tekib ka tootejuhil või toote omanikul läbipõlemise oht, mis võib mõjutada kogu toote arengut ja kiirust.