Tootejuhtimine on kompleksne tegevuste ja põhimõtete kogumik, mille abil ettevõtted tagavad oma toodete ja teenuste edu. Tootejuhtimine hõlmab toote või teenuse kõiki olulisi aspekte alates arendustegevusest kuni müügi, turunduse ja finantsideni.
Tootejuhtimise distsipliini võib olla keeruline mõista ja raske õppida, sest see hõlmab väga paljut. Selle mõju ettevõtte edule on aga märgilise tähtsusega, sest kõik suured ja strateegilised tooteotsused tehakse just sellel tasandil.
Seega on tootejuhtimine väga oluline organisatsiooniline funktsioon, mis tegeleb tootega seotud äritegevuse planeerimise ja juhtimisega. Tootejuhtimise seisukohalt tähendab toode tavaliselt ühte konkreetset terviklikku lahendust, mida klientidele pakutakse, kuid võib ka tähendada selle lahenduse eraldiseisvat väiksemat osa.
Tootejuhtimise alla käivad strateegilised kui ka taktikalised tegevused, kuid need võivad ettevõtetes varieeruda olenevalt tegevusvaldkonnast ja struktuurist. Tootejuhtimine on alguse saanud FMCG valdkonnast ning on aja jooksul kujunenud üheks kõige olulisemaks funktsiooniks hoopis infotehnoloogia valdkonnas.

Tootejuhtimise distsipliini põhieesmärk on kasumlikud ning konkurentsivõimelised tooted.
Tootejuhtimise funktsiooni eest vastutab tootejuht. Tootejuht planeerib ja juhib kõike, mis tootega seotud ning vastutab selle eest, et tootele seatud eesmärgid saaksid saavutatud. Tootejuht töötab igapäevaselt meeskonnaga, kuhu kuuluvad kõik vajalikud oma ala spetsialistid ja juhid tootearendusest, turundusest, müügist, finantsist, klienditoest jne. Seega ei tegutse tootejuht üksinda, vaid koordineerib vajalikke töid spetsialistide või osakondade vahel ning hoolitseb selle eest, et toote tervikpilt säiliks ja vajalik info erinevate osapoolte vahel vabalt liiguks.
Tootejuhtimise efektiivsuse seisukohast on ka oluline, et tootejuhtimise funktsioon ettevõttes oleks iseseisev ja sõltumatu.
Iga tootejuht tahab (vähemalt peaks tahtma) saavutada toote edu. See on seotud tootele pandud eesmärkide täitmisega ning seda edu aitavad tagada eelnevalt kokku lepitud strateegiad ja põhimõtted tootearenduses, müügis, turunduses, klientide toetamises jne. Seega on oluline, et igale eelpool toodud ärifunktsioonile kujuneks oma strateegia või põhimõtete kogumik, mis aitab tootel jõuda sinna, kuhu ta peab jõudma. Tootejuhi ja tootejuhtimise funktsiooni eesmärk on hoolitseda ka selle eest, et need strateegiad ja põhimõtted oleksid olemas ning toote edu saavutamiseks vajalikud tegevused tehtud.
Miks on ettevõttel tootejuhtimist vaja?
Tegelikult tegeleb iga organisatsioon, kes pakub klientidele tooteid või teenuseid, suurel või vähesel määral tootejuhtimisega – teadlikult või mitte. Kuigi paljudes ettevõtetes tootejuhtimise valdkonda eraldi ei eksisteeri, on see üks igapäevasemaid tegevusi, sest äri koosneb toodete ja teenuste pakkumisest ning sellega seoses tehakse ettevõtetes iga päev sadu ja tuhandeid otsuseid. Kui ettevõttes eraldi tootejuhtimise valdkonda ei eksisteeri, siis on tavaliselt ohjad ettevõtte juhi käes, kes tegutseb ka tootejuhina. Mikro- ja väikeettevõtetes see reeglina nii ongi.
Väiksemas ettevõttes annab tootejuhi palkamine ettevõtte omanikule võimaluse keskenduda ise veelgi suuremale pildile ning üldisele ettevõtte arendamisele, jättes tootega seotud vastutuse ja kohustused tootejuhi kanda.
Tootejuhi positsioone leiab rohkem suuremates ettevõtetes, kus tooteportfell on kasvanud juba väga suureks, toote kasutusvõimalused väga laiaks või tegutsetakse mitmel turul. Seega suuremates ettevõtetes tekib tootejuhi järgi reaalne vajadus, kui toode muutub suuremaks, keerukamaks ning teenindatakse mitmeid erinevaid kliendigruppe. Sellises olukorras on ettevõte oma arengus jõudnud etappi, kus vajab kedagi, kes teab ja korraldab “toote elu”.
Tootejuhi eesmärk on luua selgust toote ümber toimuvast, tekitada harmooniat erinevate huvigruppide ja valdkondade vahel ning loomulikult saavutada toote eesmärgid. See on strateegiliselt läbimõeldud tegutsemine, mis hoiab kõik tootega seonduva kontrolli all.

Tootejuhid aitavad organisatsioonidel kasutada oma ressursse efektiivsemalt ning luua konkurentsivõimelisi tooteid, mis vastavad täpsemalt turu ootustele.
Tootejuhid toovad kliendi hääle majja ning aitavad teha valikuid – milliseid lahendusi, millal ja kuidas klientideni viia. Tootejuhid on omamoodi tõeotsijad ning asendamatud partnerid ettevõtte tippjuhtkonnale. Lisaks sellele on ettevõttes alati vähemalt üks inimene, kes teab tootest kõike ja kellele kolleegid müügist, turundusest, klienditoest, arendusest saavad alati tootega seotud küsimusi esitada või probleemidest rääkida.
Tootejuhtimise funktsioon ettevõttes
Tootejuhtimine peab toetama ettevõtte üldist strateegiat ja eesmärke. Seega on tootejuhi töö väga vastutusrikas ja sellest võib sõltuda isegi kogu ettevõtte edu. Selleks, et edu saavutada, tuleb tootejuhtidel tihti rabada mitmel rindel ning kokkupuuteid erinevate valdkondade ja teemadega võib olla kümneid.
Tootejuhid töötavad igapäevaselt koos ettevõtte teiste juhtide, spetsialistide, klientide ja partneritega. Peamised väljakutsed on seotud kaugemale vaatavate strateegiliste otsustega ning igapäevaste taktikaliste ülesannetega nagu näiteks toote turundus, protsessid, disain ja uuringud. Seega on tootejuhtimise roll ülimalt mitmekesine ning nõuab tootejuhilt pidevat piiride ületamist ja head eestvedamise oskust.
Tootejuhtimise vastutusvaldkonnad
On selge, et tootejuht vastutab toote edu eest, kuid selleks, et edu saavutada on vaja tunda turgu ning osata märgata võimalusi. Tootejuht on ka see, kes peab ühendama kõik tootega seotud inimesed ja osakonnad ühtse eesmärgi nimel ning tagama, et kõik teaksid, mida nad teevad ja miks nad seda teevad. Suurema selguse mõttes saab tootejuhtimise kõige olulisemad ülesanded jagada viite suuremasse gruppi:
- Kliendi- ja turuinfo kogumine ning analüüsimine
- Toote visiooni loomine ja eestvedamine
- Toote ärimudeli disain
- Tootestrateegia ja tegevusplaan
- Toote arenduse, turunduse, müügi ja klienditoe koordineerimine
Kõige selle juures on oluline meeles pidada, et tootejuhtimise distsipliin võib ettevõtetes erineda. Tootejuhtimine tehnoloogiaettevõttes ei ole sama, mis tootmisettevõttes ning ainult jae- või hulgimüügile fokusseeritud ettevõttes on see hoopis midagi kolmandat. Kuigi tootejuhtimise põhieesmärk ja põhitegevused on enamasti samad, siis erinevus peitub fookuses ja põhitegevustes. Näiteks ainult jae- ja hulgimüügiga tegelevates ettevõtetes on tootejuhtimise valdkond rohkem turunduslik ning seotud klassikalise turundusmeetmestiku juhtimisega. Tehnoloogiaettevõttes on tootejuhtimisvaldkond aga rohkem arenduslik, olles fokusseeritud tehnoloogia arendamisele ja kasutajakogemusele.
Päeva lõpuks pole tegelikult väga suurt vahet, mis need põhitegevused on ja kuhu fookus läheb – loeb vaid see, kas toode on edukas või mitte. Hästi õlitatud tootejuhtimise masin suudab pakkuda suurepäraseid tooteid, mida kliendid armastavad, tahavad ning ostavad.
Kokkuvõte
Tootejuhtimine on kompleksne tegevuste ja põhimõtete kogumik, mille abil ettevõtted tagavad oma toodete ja teenuste edu. Tootejuhtimine hõlmab toote või teenuse kõiki olulisi aspekte alates arendustegevusest kuni müügi, turunduse ja finantsideni.
Seega on tootejuhtimine väga oluline organisatsiooniline funktsioon, mis tegeleb tootega seotud äritegevuse planeerimise ja juhtimisega.
Tootejuhtimise distsipliini põhieesmärk on kasumlikud ning konkurentsivõimelised tooted.
Tootejuhtimise efektiivsuse seisukohast on oluline, et tootejuhtimise funktsioon ettevõtes oleks iseseisev ja sõltumatu.
Tootejuhtimise funktsiooni eest vastutab tootejuht. Tootejuht planeerib ja juhib kõike, mis tootega seotud ning vastutab selle eest, et tootele seatud eesmärgid saaksid saavutatud. Tootejuht töötab igapäevaselt meeskonnaga, kuhu kuuluvad kõik vajalikud oma ala spetsialistid ja juhid tootearendusest, turundusest, müügist, finantsist, klienditoest jne.
Tootejuhid aitavad organisatsioonidel kasutada oma ressursse efektiivsemalt ning luua konkurentsivõimelisi tooteid, mis vastavad täpsemalt turu ootustele.
Tootejuhid toovad kliendi hääle majja ning aitavad teha valikuid – milliseid lahendusi, millal ja kuidas klientideni viia. Tootejuhid on omamoodi tõeotsijad ning asendamatud partnerid ettevõtte tippjuhtkonnale.
Tootejuhi eesmärk on luua selgust toote ümber toimuvast, tekitada harmooniat erinevate huvigruppide ja valdkondade vahel ning loomulikult saavutada toote eesmärgid. See on strateegiliselt läbimõeldud tegutsemine, mis hoiab kõik tootega seonduva kontrolli all.
- Kliendi- ja turuinfo kogumine ning analüüsimine
- Toote visiooni loomine ja eestvedamine
- Toote ärimudeli disain
- Tootestrateegia ja tegevusplaan
- Toote arenduse, turunduse, müügi ja klienditoe koordineerimine