Tootejuht on spetsialist ja eestvedaja, kes kontrollib ning suunab kõiki tootega seotud tegevusi. Tootejuht vastutab toote strateegia ja edu eest ning töötab koos tootemeeskonnaga, et saavutada toote eesmärgid.
Tootejuhid aitavad ka tippjuhtkonda ettevõtte juhtimisel pakkudes strateegilist informatsiooni turu ja seal leiduvate võimaluste kohta.

Tootejuht on kliendi esindaja ettevõttes, kes loob toote visiooni ja paneb paika toote edu standardi. Seejärel koondab tootemeeskonna ümber selle visiooni, et tuua see reaalsusesse.
Tootejuht töötab vahendaja ning ühendajana erinevate osapoolte vahel, kes otseselt mõjutavad toote edukust. Tootejuht on nagu liim, mis hoiab kogu tootega seotud masinavärki koos ja liikumas. Tootejuhi kätte koondub info turust, klientidest, tootearendusest, turundusest, müügist ja finantsidest. Tootejuhi ülesanne on selle info põhjal arendada edasi toote visiooni ja näidata suunda, tagada info liikumine kõigi osapoolte vahel ning veenduda, et plaanid teostuvad ja võetud eesmärgid saavutatakse.
Tootejuhi ülesanded
Tootejuhi tööülesanded ei ole tegelikult alati väga selgelt määratletud ning olenevalt ettevõtte struktuurist ja tegevusvaldkonnast, võivad need ülesanded erineda nagu öö ja päev. Mida väiksem on ettevõte, seda tõenäolisem on ka, et tootejuht kannab mitut mütsi ehk tegeleb mitmete erinevate teemadega. Suuremates ettevõtetes võib töötada korraga mitmeid tootejuhte, kes keskenduvad toote erinevatele osadele ning sellest tekib ka selgem rollijaotus.
Nõudmised tootejuhile on üsna suured. Tootejuhi töös võib palju paralleele tuua CEO ehk ettevõtte tegevjuhi rolliga, kuid seda tootetasandil. Samamoodi nagu ettevõtte tegevjuht juhib ettevõtet ning viib seda edasi, teeb seda ka tootejuht tootega.
Tootejuhi peamised tööülesanded võib jagada järgnevalt:
- Suhtlemine klientidega ja turuinfo kogumine (tagasiside ja uuringud)
- Toote visiooni loomine ning selle kommunikeerimine
- Strateegiliste ja taktikaliste plaanide loomine ja nende elluviimine
- Ärimudeli kujundamine ja toote hinnastus
- Tootearenduse ja -turunduse koordineerimine
Tootejuhi peamised tööülesanded võib jagada järgnevalt:
- Suhtlemine klientidega ja turuinfo kogumine (tagasiside ja uuringud)
- Toote visiooni loomine ning selle kommunikeerimine
- Strateegiliste ja taktikaliste plaanide loomine ja nende elluviimine
- Ärimudeli kujundamine ja toote hinnastus
- Tootearenduse ja -turunduse koordineerimine
Loomulikult võib tootejuhi töös olla veel mitmeid väiksemaid ülesandeid (ja üsna tihti nii ongi) alates protsesside disainist kuni kasutajakogemuse ja klienditoeni. Põhimõtteliselt on tootejuht seotud kõigega, mis käib kaasas toote tervikliku lahendusega.
Tootejuhi roll ja oskused
Tootejuhi töö on ülimalt põnev ja väljakutsuv, kuid samas peab tootejuht olema ka hea pinge- ja stressitaluvusega. Tootejuhid võivad olla vägagi erineva taustaga ning ühte kindlat eduvalemit siin ei ole, sest olulisemat rolli mängib pigem tootejuhi oskus töötada inimestega, mõista probleeme või võimalusi ja realiseerida lahendusi. Suurepärased eeldused tootejuhi rollis läbilöömiseks tekivad siis kui on omandatud teadmised ja oskused, mis on seotud järgmiste valdkondadega:
- Ärijuhtimine (laiem mõtlemine, suur pilt)
- Turundus ja müük
- Finants
- Andmeanalüüs
- Kliendi-/kasutajauuringud
- Disain
- Tehnoloogia
- Protsesside juhtimine
- Projektijuhtimine
- Tootearendus (põhimõtted, protsessid)
- Üha enam ka AI ja masinõpe
Lisaks kõigele eelnevalt peaks tootejuht keskenduma alljärgnevate üldiste oskuste omandamisele ja parendamisele:
Strateegiline mõtlemine
Üks väljakutsuvamaid ülesandeid tootejuhi töös on suure mõjuga otsuste tegemine – milliste ideedega töötada, kus on prioriteedid ja kuidas kasutada ressursse. Kui tootemeeskond ei suuda neid otsuseid õigesti teha ja anda vastuseid keerulistele küsimustele, siis kogu meeskond võib kulutada aega ebaolulisele ning see vähendab omakorda edu võimalust ja meeskonna motivatsiooni. Strateegiliste teemadega tegelemine vajab head kliendi ning turusituatsiooni tundmist.
Tehniline mõtlemine
Tootejuht peab tundma ja mõistma tootega seotud tehnilisi aspekte, et tõhusalt navigeerida „tootemaailmas“. Ilma piisava tehnilise pooleta on keeruline või isegi võimatu seada kurssi edule, sest puudub arusaam sellest, mis on võimalik ning mis mitte ja millise ajaperioodi jooksul. See omakorda teeb keeruliseks planeerimise ja tekitab segadust tootearenduses. Tehnilist maailma tundev tootejuht suudab ka paremini läbi saada tehnilise meeskonnaga ning on usaldusväärsem nii klientide kui ka sisemiste ja väliste partnerite silmis.
Koostöö edendamine
Tootejuhid töötavad koos tootemeeskonnaga, kuhu kuulub inimesi nii arendusest, turundusest, müügist, finantsidest, klienditoest jne. Lisaks organisatsiooniülesele suhtlusele tuleb paljudes ettevõtetes tootejuhtidel ka hallata partner- ja kliendisuhteid. Seega baseerub tootejuhi töö suures osas koostööle ja erinevate huvigruppide ühendamisele, et saavutada eesmärgid. Suurepärased tootejuhid saavutavad tulemusi töötades koos teistega. See tähendab, et tootjuhid peavad olema ka efektiivsed suhtlejad ning inimeste tundjad.
Detailide märkamine
Kui tootemeeskonna iga liige keskendub oma valdkonnale, siis tootejuhi ülesanne on veenduda, et ka detailid oleksid paigas. Suurepärased tootejuhid, kes oskavad olulisi detaile märgata, aitavad kogu meeskonnal muutuda paremaks, sest juhivad juba varakult tähelepanu asjadele, mille muutmine ja parandamine hilisemas faasis on mitu korda kulukam. Selline omanikutunne ja tähelepanuvõime aitab hoida kvaliteeti ning fokusseerida meeskonda tulemuse saavutamisele.
Fookuse hoidmine ja tervikpilt
Sarnaselt detailidele on ka oluline fookuse ja tervikpildi hoidmine. Mida rohkem inimesi on tootemeeskonnas, seda suuremaks muutub risk, et fookus hakkab paigast liikuma ja tervikpilt hägustuma, sest tekib arvamuste mitmekesistumine ja iga liige toob paratamatult mängu ka oma nägemuse ning iseloomu. Tootejuhi ülesanne on veenduda, et kõik tegutseksid ühtse arusaama järgi ja kõik teaksid selgelt on panust ja rolli.
Strateegiline mõtlemine
Üks väljakutsuvamaid ülesandeid tootejuhi töös on suure mõjuga otsuste tegemine – milliste ideedega töötada, kus on prioriteedid ja kuidas kasutada ressursse. Kui tootemeeskond ei suuda neid otsuseid õigesti teha ja anda vastuseid keerulistele küsimustele, siis kogu meeskond võib kulutada aega ebaolulisele ning see vähendab omakorda edu võimalust ja meeskonna motivatsiooni. Strateegiliste teemadega tegelemine vajab head kliendi ning turusituatsiooni tundmist.
Tehniline mõtlemine
Tootejuht peab tundma ja mõistma tootega seotud tehnilisi aspekte, et tõhusalt navigeerida „tootemaailmas“. Ilma piisava tehnilise pooleta on keeruline või isegi võimatu seada kurssi edule, sest puudub arusaam sellest, mis on võimalik ning mis mitte ja millise ajaperioodi jooksul. See omakorda teeb keeruliseks planeerimise ja tekitab segadust tootearenduses. Tehnilist maailma tundev tootejuht suudab ka paremini läbi saada tehnilise meeskonnaga ning on usaldusväärsem nii klientide kui ka sisemiste ja väliste partnerite silmis.
Koostöö edendamine
Tootejuhid töötavad koos tootemeeskonnaga, kuhu kuulub inimesi nii arendusest, turundusest, müügist, finantsidest, klienditoest jne. Lisaks organisatsiooniülesele suhtlusele tuleb paljudes ettevõtetes tootejuhtidel ka hallata partner- ja kliendisuhteid. Seega baseerub tootejuhi töö suures osas koostööle ja erinevate huvigruppide ühendamisele, et saavutada eesmärgid. Suurepärased tootejuhid saavutavad tulemusi töötades koos teistega. See tähendab, et tootjuhid peavad olema ka efektiivsed suhtlejad ning inimeste tundjad.
Detailide märkamine
Kui tootemeeskonna iga liige keskendub oma valdkonnale, siis tootejuhi ülesanne on veenduda, et ka detailid oleksid paigas. Suurepärased tootejuhid, kes oskavad olulisi detaile märgata, aitavad kogu meeskonnal muutuda paremaks, sest juhivad juba varakult tähelepanu asjadele, mille muutmine ja parandamine hilisemas faasis on mitu korda kulukam. Selline omanikutunne ja tähelepanuvõime aitab hoida kvaliteeti ning fokusseerida meeskonda tulemuse saavutamisele.
Fookuse hoidmine ja tervikpilt
Sarnaselt detailidele on ka oluline fookuse ja tervikpildi hoidmine. Mida rohkem inimesi on tootemeeskonnas, seda suuremaks muutub risk, et fookus hakkab paigast liikuma ja tervikpilt hägustuma, sest tekib arvamuste mitmekesistumine ja iga liige toob paratamatult mängu ka oma nägemuse ning iseloomu. Tootejuhi ülesanne on veenduda, et kõik tegutseksid ühtse arusaama järgi ja kõik teaksid selgelt on panust ja rolli.
Tootejuhtimine sobib eriti hästi ettevõtja hingega inimestele. Enamikes ettevõtetes on tootejuhtimise funktsioon üsnagi autonoomne ning tootejuhid töötavad ettevõtte siseselt ja väliselt koos paljude spetsialistide ja juhtidega. Nende töö mõjutab otseselt ettevõtte tulevikku ning on seega väga vastutusrikas ja tähenduslik. Lisaks annab tootejuhi roll ka ülima panuse inimese isiklikku arengusse.
Tootejuhi isiksus
Tootejuht peab hakkama saama väga mitmekesises keskkonnas, kus tuleb kokku puutuda väga paljude erinevate inimestega ja pidevalt muutuvate oludega. Juba ainuüksi teistega suhtlemine ja informatsiooni vahetamine on omaette kunst ning võib olla peamiseks määrajaks, kas tootejuht on oma töös tõhus või mitte. Tootejuhi isiksus mängib siin olulist rolli, sest sellest võib sõltuda, kas teised tahavad tootejuhiga pikaajalist tulemuslikku koostööd teha. Seega pehmemad oskused nagu näiteks kommunikatsioon, eestvedamine, veenmine ja isegi diplomaatia muutuvad samuti äärmiselt oluliseks.
Teiste meeskonnaliikmete kaasatõmbamist ja inspireerimist edu saavutamiseks ei tohi alahinnata, sest mida tugevamad on sidemed meeskonnaliikmete vahel, seda mugavamalt inimesed ennast tunnevad ja rohkem panustavad. Selleks, et olla edukas tootejuht ja teha teistega edukat koostööd, peaks tootejuht arendama enda emotsionaalset intelligentsust (EQ), sest see teeb võimalikuks konstruktiivse koostöö teistega ning aitab toime tulla väljakutsuvate olukordadega. Tootejuht võib olla väga tark, aga kui ta ei suuda ennast kontrollida ja teistega efektiivselt koostööd teha, siis meeskonnana tulemuste saavutamine muutub ülimalt keeruliseks. Tootejuhi töö väga suures osas aga seisnebki koostööl ja inimeste ühendamisel.
Lisaks kombinatsioon tehnilisest taibust, heast disainitunnetusest, ärivaistust ja inimpsühholoogiast on see, mis suure tõenäosusega annab tootejuhiks pürgijale eelised ning suurendab võimalust saada esmaklassiliseks tootejuhiks.
Näited edukatest tootejuhtidest
Nii mõnegi kuulsama ja vähemkuulsama asutaja või tippjuhi karjäär on kulgenud mööda tootejuhtimise radasid. Allpool on mõned näited inimestest, kes on kunagi olnud tootejuhi positsioonil, kuid nüüdseks juhivad või on asutanud mõne väga tuntud ettevõtte.

Sundar Pichai
Google CEO

Marissa Mayer
Endine Yahoo CEO

Reid Hoffman
LinkedIn asutaja

Kevin Systrom
Instagram asutaja

Stewart Butterfield
Slack asutaja
Kokkuvõte
Tootejuht on kliendi esindaja ettevõttes, kes loob toote visiooni ja paneb paika toote edu standardi. Seejärel koondab tootemeeskonna ümber selle visiooni, et tuua see reaalsusesse.
Tootejuht töötab vahendaja ning ühendajana erinevate osapoolte vahel, kes otseselt mõjutavad toote edukust. Tootejuht on nagu liim, mis hoiab kogu tootega seotud masinavärki koos ja liikumas. Tootejuhi kätte koondub info turust, klientidest, tootearendusest, turundusest, müügist, finantsidest jne. Tootejuhi ülesanne on selle info põhjal arendada edasi toote visiooni ja näidata suunda, tagada info liikumine kõigi osapoolte vahel ning veenduda, et plaanid teostuvad ja võetud eesmärgid saavutatakse.
Tootejuhi peamised ja kõige olulisemad tööülesanded saab jagada järgnevatesse kategooriatesse:
- Suhtlemine klientidega ja turuinfo kogumine (tagasiside ja uuringud)
- Toote visiooni loomine ning selle kommunikeerimine
- Strateegiliste ja taktikaliste plaanide loomine ja nende elluviimine
- Ärimudeli kujundamine ja toote hinnastus
- Tootearenduse ja -turunduse koordineerimine
Suurepärased eeldused tootejuhi rollis läbilöömiseks tekivad siis kui on omandatud teadmised ja oskused, mis on seotud järgmiste valdkondadega:
- Ärijuhtimine (laiem mõtlemine, suur pilt)
- Turundus ja müük
- Finants
- Andmeanalüüs (sealhulgas ka AI)
- Kliendi-/kasutajauuringud
- Disain
- Tehnoloogia
- Protsesside juhtimine
- Projektijuhtimine
- Tootearendus (põhimõtted, protsessid)
Lisaks kõigele eelnevalt peaks tootejuht keskenduma alljärgnevate üldiste oskuste omandamisele ja parendamisele:
- Strateegiline mõtlemine
- Tehniline mõtlemine
- Koostöö edendamine
- Detailide märkamine
- Fookuse hoidmine ja tervikpilt
Tootejuhi isiksus mängib olulist rolli, sest sellest võib sõltuda, kas teised tahavad tootejuhiga pikaajalist tulemuslikku koostööd teha. Seega pehmemad oskused nagu näiteks kommunikatsioon, eestvedamine, veenmine ja isegi diplomaatia muutuvad samuti äärmiselt oluliseks.
Selleks, et olla edukas tootejuht ja teha teistega edukat koostööd, peaks tootejuht arendama enda emotsionaalset intelligentsust (EQ), sest see teeb võimalikuks konstruktiivse koostöö teistega ning aitab toime tulla väljakutsuvate olukordadega.
Lisaks kombinatsioon tehnilisest taibust, heast disainitunnetusest, ärivaistust ja inimpsühholoogiast on see, mis suure tõenäosusega annab tootejuhiks pürgijale eelised ning suurendab võimalust saada esmaklassiliseks tootejuhiks.